Bellai László, www.muosz.hu, 2005. november 10. Az
újságírók munkáját segítő – online sajtótájékoztatók eszközeként
használható – internetes portál felépítésén dolgozó Pressonline a
MÚOSZ, a T-mobile és a Média Hungária közreműködésével szeptemberben
online újságíró-kutatást végzett. A kutatás célja az volt, hogy
mélyebben megismerhessük az újságírók véleményét, attitűdjeit
munkájukkal, munkakörülményeikkel, kiemelt módon az online eszközök
használatával kapcsolatban. A csak interneten elérhető kérdőívre 421
gyakorló újságíró, a megszólítottak mintegy 10 százaléka válaszolt. A
kutatás szakmai-módszertani irányítója, a Suvet:Research 5%-os
értékelhetőségi küszöböt határozott meg, ez a válaszadási arány tehát
biztosította az érdemi összegzés lehetőségét. A válaszadók 45%-a több mint két helyen dolgozik
A „megkérdezett” újságírók nagy többsége számára az újságírás
főfoglalkozást jelent (70%), 13%-uk végzi az újságírást másodállásban,
míg közel egyötödük csak alkalmanként, kiegészítő tevékenységként
cikkez. Emellett viszont igaz az is, hogy ha még főtevékenységüknek
tekintik is az újságírást, ezt nem egy szerkesztőségnek végzik,
többségük (61%) legfontosabbnak tekintett újságírói munkahelye mellett
máshol is dolgozik (a válaszadók 45%-a több mint két helyen dolgozik). A
mintába került újságírók többsége – önmeghatározása szerint – a munkája
során elsősorban a magyar társadalom kérdéseivel foglalkozik (46%).
Belpolitikai kérdésekről 19%-uk, gazdasági témákról 15%-uk, a
nemzetközi eseményekről 9%-uk ír. Elsősorban bulvárhírekkel 5%,
sporttal 6%-uk foglalkozik. Legtöbben (72%) Budapestet
tekintik elsődleges újságírói székhelyüknek, további egytizednyien
valamelyik megyeszékhelyt, egyéb településről 9%-nyian dolgoznak, míg
kizárólag internetes újságírással szintén 9% foglalkozik. A
válaszoló újságírók csoportját – annak ellenére, hogy a kérdőív online
volt – nem csak fiatalok alkotják: a minta kb. fele (47%) 40 éven aluli
(20% 20-29 éves), további 42% 40-59 éves. Mintegy 30%-nak nincs újságírói képesítése
A válaszolók kétötöde diplomás újságíró (22%-nak egyetemi diplomája
van), egynegyedük (23%) nem iskolai rendszerben szerzett újságírói
képesítést, 8%-uknak középfokú újságírói végzettsége van, és közel
egyharmaduk (30%) ír újságírói képesítés nélkül. Az
újságírásban eltöltött idő szerint a minta 20%-a tekinthető
valamennyire kezdőnek (max. 5 éve vannak a szakmában), velük együtt
közel kétharmadnyian vannak (61%) azok, akik a rendszerváltás után
kezdtek az újságíráshoz. A
kutatás kizárólag online jellege miatt nem meglepő, mégis tény: a
mintába nem került olyan újságíró, akinek otthonában vagy munkahelyén
ne lenne legalább modemes internet-kapcsolata. Az otthoni és a
munkahelyi ellátottság egyaránt 90 százalék feletti (93, illetve 92
százalék). A megkérdezettek kevesebb, mint egytizede (7,4%) tudja
kizárólag a munkahelyén elérni az internetet, 8 százalékuk pedig csak
otthonról. A kétharmadot is meghaladja azok aránya (72,1%), akik
legalább az egyik helyen minimum ADSL kapcsolattal rendelkeznek, a
válaszoló újságírókra pedig az jellemző a legnagyobb arányban (31,8%),
hogy otthon is és munkahelyükön is ADSL-kapcsolaton keresztül
interneteznek. Leggyakrabban hír- és információkeresésre és levelezésre használják a netet
Az elért újságírók mindössze 1 százaléka nyilatkozott úgy, hogy
egyáltalán nem használ internetet. A használók kevesebb, mint
egyharmada (összesen a minta 31 százaléka) elsősorban a munkájához, 68
százalékuk a munkán kívül szórakozáshoz is igénybe veszi az internet
nyújtotta lehetőségeket. A netet leggyakrabban hír- és
információkeresésre (99%), illetve levelezésre (98%) használják, de a
megkérdezettek több mint fele legalább ritkán igénybe veszi az e-bank
szolgáltatást (52%) vagy az interneten vásárol (51%). Minden második
válaszoló (49%) szokott filmet vagy zenét letölteni, az ingyenes
tárhely használata (45%), a személyes tartalmak elhelyezése (43%) vagy
valamilyen IP-telefon használata (35%) azonban a többségre nem
jellemző. Interaktív alkalmazásokat 25%-uk rendszeresen, 51%-uk ritkán,
21%-uk egyáltalán nem használ. A
munkája során felhasznált források között az újságírók 86 százaléka
rendszeresnek, további 13 százalékuk alkalmanként előfordulónak
minősítette az internetet – ezzel ez a leginkább használt forrás. Az
internet-használók közül szinte mindenki igénybe vesz magyar nyelvű
tartalmakat (99%), négy újságíróból három angol nyelvű információkból
is dolgozik (74%), egyharmaduknak pedig a német oldalak is segítséget
nyújthatnak (29%). Arra a kérdésre, hogy mióta használják hírforrásként
az internetet, a megkérdezett újságírók többsége – minden korcsoportban
és függetlenül attól, hogy mióta dolgozik újságíróként – az 1998 és
2000 közötti intervallumot jelölte meg (a teljes mintában 48%). A
legtöbben háttéranyagokat gyűjtenek az interneten (93%), de munkájukról
információval szolgálók szintén nagy arányban használják az online
adatbázisokat (74%), a hírügynökségi információkat (60%), vagy keresnek
sajtóközleményeket a neten (55%). Ezeken felül egyéb feladatuk
ellátásához 26 százalékuk veszi igénybe a világhálót. Az egyéb
feladatok között említették a témakeresést (5%), a meglévő adatok
ellenőrzését (3%), a kapcsolattartást (3%), a fotók és illusztrációk
felkutatását (2%), a munka közbeni kikapcsolódást (2%), valamint a
fórumok és blogok böngészését (1%). A válaszolók ezekre az egyéb
feladatokra tartják a leghatékonyabbnak az internetet; négyötödük (81%)
szerint nincs is jobb eszköz erre a feladatra. Ugyanilyen mértékben
(81%) tartják hatékonynak a netet az online adatbázisok elérésében és a
háttéranyagok gyűjtésében (79%), és valamivel kevésbé a hírügynökségi
információk (69%), illetve sajtóközlemények (69%) megtalálásában. A megkérdezettek kétharmada legalább alkalmanként látogatja a MÚOSZ honlapjait
Az internet használata a mindennapi gyakorlatban leginkább az országos
hírportálok (94%) és hírkereső oldalak (65%) látogatását jelenti, de a
mintába került újságírók természetesen igénybe veszik a sajtófigyelők
(42%), a gazdasági portálok (41%) és az előfizetéses adatbázisok,
illetve archívumok (36%) szolgáltatásait. A megkérdezettek kétharmada
legalább alkalmanként látogatja a MÚOSZ homepage-ét (73%) és az eMaSa
portált (68%). Érdekesség, hogy az eMasát a válaszadók 30%-a, a
muosz.hu-t „csak” 21%-a látogatja rendszeresen, ugyanakkor az
alkalmanként honlapjainkra látogatók közül többen olvassák a muosz.hu-t
(52%), mint az eMasát (38%). Mivel
biztosan nem az ellátottságról, feltehetően az elérhető tartalmak
minőségéről vagy a tájékozódási szokásokról árulkodik, hogy a fentiek
ellenére az online kérdőívvel elért újságírók többségének (58%) nem
elsődleges hírforrása az internet, a vezető hírekről elsőként mindössze
47 százalékuk szokott onnan értesülni. Ez az arány nem alacsony, minden
más forrásnál magasabb, de az újságírók 17 százaléka továbbra is a
rádióból, 15 százaléka a televízióból, 14 százaléka a nyomtatott
sajtóból, 7 százaléka pedig egyéb helyről értesül elsőként a vezető
hírekről. 70%-uk kipróbálná az online sajtótájékoztatót
A kérdőívet kitöltőktől – rövid tájékoztatást követően – azt kérdeztük,
részt vennének-e egy online sajtótájékoztatón. A néhány soros leírás az
online sajtótájékoztató hagyományoshoz való hasonlóságát, az előre
rögzített kezdési időt, a kérdésfeltevés lehetőségét és a sajtóanyagok
könnyű elérhetőségét emelte ki. Ezt követően a megkérdezettek több mint
kétharmada (70%) biztosra ígérte részvételét egy esetleges online
sajtótájékoztatón, további egytizede (11%) valószínűsítette azt. Az
online kérdezésben résztvevők mindössze 4 százaléka zárta ki, hogy
kipróbálná az új lehetőséget, 15 százaléka pedig ugyan nem zárta ki, de
inkább azt válaszolta, hogy nem venne részt. Logikusnak
tűnik, hogy az internetes és gyakrabban megjelenő (pl. elektronikus)
médiumoknál dolgozó újságírók fogékonyabbnak tűnnek az online
sajtótájékoztató iránt, mint a hagyományos, nyomtatott és ritkábban
megjelenő médiumok munkatársai: az utóbbiak között kétszer annyian
(31%) zárkóztak el a kipróbálás elől, mint az előbbiek körében (15%).
Az internethasználattal való összevetésből kitűnik, hogy azokat is
jobban érdekli az online sajtótájékoztató, akik nem csak munkájukhoz
használják az internetet, hanem szórakozáshoz is. Egy
ingyenesen elérhető újságírói portálon az online interjúkészítést
használnák a felsoroltak közül a legkevesebben (53%) – bár további
egyharmad talán kipróbálná. Elsősorban gyakori témákhoz kapcsolódó
háttér-információs, illetve szóvivői adatbázisok, háttéranyagok
letöltését kedvelnék és használnák az újságírók, és szívesen vennék, ha
a portálon őket személyesen érintő online tanácsadással is
találkozhatnának. Mindehhez többségük (63%) személyes adatait is
szívesen megadná. A kutatás eredményei szerint tehát a kollégáknak
elsősorban az újságírókat érdeklő adatbázisokra, hírekre,
háttéranyagokra van szükségük. Egyéb szolgáltatások – a speciális
vásárlási kedvezményektől kezdve, a szakmai továbbképzésen,
állásközvetítésen, karriertanácsokon át az ingyenes tárhelyekig –
lényegesen kevesebb látogatót remélhet. A válaszoló
újságírók háromötödét (61%) személyes érdeklődése, kíváncsisága
vonzotta a pályára, a válaszok alapján a második leggyakoribb ok
azonban a véletlen (15%). Az újságírói szakma személyükre ható
vonzerejének fontos elemeként említik továbbá a foglalkozást körüllengő
romantikus elképzeléseket (8%), a homályos határterületek miatt
lehetséges könnyű, észrevétlen belesodródást (7%) és az esetek 5
százalékában a családi hagyományok folytatását. Minden második újságíró kiszolgáltatottnak és rosszul keresőnek érzi magát
Személyes vonzalmukon felül a mintába kerültek a szakma legfőbb erényei
között tartják számon, hogy érdekes, változatos (88%), széles körű
tájékozottsággal (63%) és általában nagy fokú függetlenséggel (42%)
jár, lehetőséget nyújt a színfalak mögött zajló folyamatokra való
rálátásra (32%), és magas színvonalú munkát tesz lehetővé (30%). Tíz
százalék alatti, de érdemi említettséggel a pozitívumok között szerepel
még, hogy a foglalkozáshoz egyéb előnyök is kapcsolódnak (9%), illetve
jó a társaság (8%). Alig néhányan említették a jó érdekérvényesítő
képességet és a megbecsülést (4-4 százalék), a más szakmákhoz képest
nagyobb befolyást (3%), a jó keresetet az összetartó szakmai közösséget
(2%). A
szakma előnyei között 2 százalékos említettséggel szereplő létbiztonság
már csak azért sem vehető komolyan, mert 73 százalékkal ennek hiánya
vezeti a hátrányok rangsorát – ennek ismeretében előnynek valószínűleg
csak egy kivételes helyzetű csoport szempontjából tűnhet. A válaszoló
újságírók 50 százalék körüli arányban panaszkodnak a
kiszolgáltatottságra (55%) és a rossz kereseti lehetőségre (45%),
ráadásul a mintába kerültek egyharmada szerint a közösség sem
összetartó (36%), egynegyedük pedig a megbecsültség hiányát is a
legjelentősebb hátrányok egyikének tartja (24%). A rossz
érdekérvényesítő képességen (21%) és a munkára általánosan jellemző
alacsony színvonalon (12%) felül alig néhányan említenek hátrányokat,
többek között, a munka unalmasságát (3%), a rossz társaságot (2%) és az
általános tájékozatlanságot (1%). Látható tehát, hogy a
szakma megítélése nem egységes, ugyanazt egyesek hátránynak, mások
előnynek érzékelik. Az újságíró szakma tehát nem különbözik a többi
hivatástól abban, hogy egységes önképpel rendelkezik. Egyedül az
előnyként megjelenő színfalak mögé való belátást nem cáfolta a másik
oldal. A megbecsültség azonban olyan általánosan fontosnak tartott
érték, amit érdemes közelebbről megvizsgálni: a mintába került
újságírók háromnegyedének (75%) fontos, ezen belül 41 százalékuknak
nagyon fontos. 78%-uk mégis büszke arra, hogy újságíróként dolgozik
A megkérdezettek 61 százaléka úgy érzi, hogy megkapja a neki járó
megbecsülést (további 4 százaléka egyenesen „nagy megbecsülésnek
örvend”), 30 százaléka azonban hiányolja a megbecsülést. Az online
kérdőívvel elért újságírók fele egyetért abban, hogy az újságírókat
övező esetleges megbecsülés forrása feltételezett befolyásuk (50%), 18
százalékuk szerint a személyes ismertség és népszerűség eredményezi a
megbecsülést, de lehetséges magyarázatként említik még rejtélyesnek
tartott foglalkozásukat (10%), eszüket (9%), illetve azt, hogy az
igazságmegmondó szerepében tűnnek fel („végül is ők mondják meg, hogy
mi az igazság”). A
mintába került újságíróknak attitűdállítások közül kellett
választaniuk, hogy kiderüljön, összességében mit gondolnak
megbecsültségükről, szakmai kilátásaikról, személyes helyzetükről. A
válaszok alapján az újságírók 92 százaléka úgy gondolja, összességében
jó dolog újságírónak lenni, döntő többségük szerint „mégis az a
jellemző, hogy az újságírókat övezi valamifajta tisztelet, megbecsülés”
(83%), és mindent összevetve az újságírók semmivel sem rosszabb
helyzetűek, mint bármely más értelmiségi szakma művelői (82%). A
megkérdezettek az előbbiekkel közel azonos arányban éreznek büszkeséget
amiatt, hogy újságíróként dolgoznak (78%). Ez azzal együtt bíztató,
hogy azt csak valamivel több, mint a válaszadók fele érzi, hogy
újságíróként is csinálhat karriert (58%). A válaszadók közül 248-an vállalkoztak arra, hogy
a kérdőív második részében található kérdéssorozatra is választ
adjanak. Ez a kérdéssor európai összehasonlításban vizsgálta az
újságírók munkakörülményeit, a választott szakmájukkal kapcsolatos
érzéseket, véleményeket. A magyar újságírók 19%-ának munkaintenzitása kiemelkedő
Az újságírók háromnegyede úgy érzi, hivatása nagyon kemény munkavégzést
igényel, nagy többségük (65%) mindig nagyon gyorsan és nagyon szoros
határidőkkel dolgozik. A válaszadók fele rendszeresen túlórázik, és
ugyanennyien vannak, akik úgy érzik, a rendelkezésre álló idő sosem
elég munkájuk elvégzésére. A magyar újságírók 19%-ának munkaintenzitása
tekinthető kiemelkedőnek. Ez – az Eurobarometer 2001-es felvételére
hagyatkozva – azt jelenti, hogy az újságírók munkaintenzitása nem tér
el jelentősen az átlagostól hazánkban. Az EU-országok között
Magyarország e tekintetben a hatodik helyet foglalja el; hazánkban a
kiemelkedően magas intenzitással dolgozó munkavállalók aránya
meghaladja az EU és az újonnan csatlakozott országokban tapasztalt
arányt. A
válaszoló újságírók között az online frissülő és a napi megjelenésű
médiumok képviselői között 23%, illetve 26% a kiemelkedően magas
intenzitással dolgozók aránya (szemben a heti vagy ritkábban megjelenők
között tapasztalható 12%, ill. 15%-kal! A munkavégzés megélt
intenzitása legerősebben a médium megjelenésének gyakoriságával függ
össze. A munkavégzés intenzitásával kapcsolatos változókból skálát
képezve, a skálaátlagokat újságírói csoportonként tekintve kitűnik,
hogy a leggyakoribb megjelenésű médiumok keményebb, gyorsabb
munkavégzést követelnek. A napi megjelenésű és az online frissülő
médiumok újságírói a többi újságírónál intenzívebb munkát végeznek. 43%-uk kiemelkedően sok időt tölt munkával
A válaszoló újságírók között átlagosan 43,5 órát töltenek hetente
újságírással. Alig felük, 46%-uk dolgozik hetente – a teljes állásnak
megfelelő – legfeljebb 40 órát. Ha azokat vesszük, az Eurobarometer
útmutatása szerint, akik egy héten több mint 48 órát töltenek munkával,
a magyar újságírók 43%-áról mondható el, hogy kiemelkedően sokat
dolgozik. Magyarország e tekintetben nemcsak az EU15-k, hanem az
újonnan csatlakozott országok átlagát is megelőzi, 37% azok aránya,
akik kiemelkedően sokat dolgoznak. Úgy tűnik a hazai átlagnál az
újságírók heti munkával töltött ideje ennél is több, de erről az
alacsony esetszám miatt kevéssé állíthatunk biztosat. E
tekintetben is a napi megjelenésű médiumoknál dolgozók tűnnek a
legelfoglaltabbaknak (48,3 óra), őket az online-újságírók követik (47
óra). Legkevesebbet a hetente megjelenő médiumok újságírói dolgoznak
(38,9 óra). Az újságírók „szakterülete” nem befolyásolja a munkával
töltött időt, a gazdasági újságírók sem dolgoznak többet. Egyedül a
nyomtatott sajtónak írók dolgoznak valamivel kevesebbet (41 óra), mint
az elektronikus médiumoknál dolgozók (49 óra). Az újságírók,
minél tapasztaltabbaknak tartják magukat, annál többet dolgoznak egy
héten, a pályakezdők (22,8 óra) és a csak pár éves tapasztalattal
rendelkezők (40,1 óra) lényegesen kevesebbet írnak hetente, mint
például a magukat széles körben ismert, tapasztalt újságírók (49,6 óra). Autonómiájuk magas, lojalitásuk közepes
Az újságírók saját megítélésük szerint meglehetősen magas autonómiával
rendelkeznek munkájukban mind a feladataik tartalmát, mind az
elvégzésük módját tekintve. Közel kétharmaduk (63%) érzi úgy, hogy nagy
befolyással van arra, hogy milyen feladatokat és azokat hogyan végzi
el, alacsony fokú autonómiáról az esetek mindössze 4%-a árulkodik. Az
EU15-ök esetében a munkájukat tekintve alacsony autonómiával
rendelkezők átlagosan 17%-ot tesznek ki, Magyarországon ennél jóval
többen, 31%-nyian vannak. Viszont látható, hogy az újságírók jóval
magasabb fokú önálló döntéslehetőséggel rendelkeznek munkájuk során,
mint a többi foglalkozás képviselője. Az
egyes újságírói csoportok közül az online médiumoknak dolgozók
rendelkeznek a legnagyobb autonómiával munkájuk során, köztük a magas
fokú autonómiával rendelkezők aránya 77%. A napi és a heti
megjelenéssel dolgozók között közel egyező a magas autonómiával
jellemezhetők aránya (58, ill.56%). A ritkább megjelenésű médiumok
újságírói esetében a magas autonómiával rendelkezők aránya is magasabb
(62%), viszont közöttük találjuk a legtöbb kifejezetten alacsony
autonómiával rendelkezőt is (7%). Az
újságírói területtel nem függ össze az autonómia, viszont az újságírói
vélt és valós tapasztalat nagyban meghatározza. Az iskolai végzettség,
a szakmában eltöltött idő és az önbesorolás alapján kialakult
tapasztalati mutató szerint a legtapasztaltabbak között a kifejezetten
magas autonómiával rendelkezők aránya 90%-os, a legkisebb
tapasztalattal rendelkezők esetében ugyanez az arány mindössze 59%. Az
önállóságot támasztja alá az is, hogy az újságírók munkaadó iránti
lojalitása kifejezetten közepesnek mondható (átlag: 3,4 az ötfokú
skálán), és elenyésző azok aránya (1,4%), akik kifejezetten magas fokú
lojalitással rendelkeznek. Valamivel
jellemzőbb rájuk, hogy büszkék a munkahelyükre (3,9), hogy hajlandóak
annak sikeréért keményen dolgozni (4), és hogy azonosulni tudnak a
munkahelyük által vallott értékekkel (3,8), de mindez nem jelenti azt,
hogy elutasítanának egy magasabb fizetéssel járó állást, hogy saját
szervezetüknél maradjanak (2,9), és nem számítanak előrejutásra saját
munkahelyükön (2,7), ennél még azt is jobban el tudják képzelni, hogy
másik szervezetnél találnak majd jobb állást (2,9). Az egyes újságírói
csoportokról csak az mondható el, hogy az online és a napi megjelenésű
médiumoknál dolgozók valamivel nagyobb esélyt látnak az előrelépésre a
saját szervezetükben, és kevésbé bíznak abban, hogy másik vállalatnál
jobb állást találnak a közeljövőben. A válaszadók egyötöde legalább gyakran veszélyesnek vagy egészségtelennek ítéli munkakörülményeit
A mintába került újságírók kevesebb, mint egyötöde ítéli legalább
gyakran veszélyesnek vagy egészségtelennek (16%) munkakörülményeit, 19
százalékuk tapasztalja, hogy gyakran vagy mindig megfájdul a feje munka
közben, illetve azt, hogy a munka után izomfájdalmai vannak (22%). A
három kérdésre adott válaszokból létrehozott mutató alapján
megállapítható, hogy az elért újságírók és az összes magyar
munkavállaló azonos hányada végez fizikailag megterhelő munkát (17%). A
magyar átlag magasabb a 15 tagú (12%) vagy a kibővített Európai Unióban
(13%) mértnél, az új tagok közül megegyezik a szlovák aránnyal, és
alacsonyabb, mint Litvániában (18%), Máltán (19%), vagy
Lengyelországban (27%). A megkérdezett újságírók válaszai
alapján beigazolódni látszik, hogy a naponta frissülő vagy online
médiumoknál végzett munka nagyobb arányban (20%) terheli meg az
újságírókat, mint a ritkábban megjelenőknél végzett (14%). A fizikai
leterheltség attól függően nem tér el érdemben, hogy az egyes újságírók
milyen területtel foglalkoznak. Annyi azonban alacsony elemszámok
mellett is valószínűsíthető, hogy a gazdasági újságírók a nemzetközi és
a bulvárhírekkel foglalkozó kollégáiknál kellemesebb körülmények között
dolgoznak. Az újságírók 32%-t pszichológiailag megterheli a munkája
A kérdőívet kitöltő újságírók több mint háromötöde (63%) gyakran vagy
mindig stresszesnek érzi munkáját – mindössze 3 százalékot tesznek ki
azok, akikre ez soha nem igaz. A megkérdezettek felével fordul elő,
hogy gyakran vagy mindig kimerülten megy haza munkahelyéről (50%), 40
százalékának pedig gyakran vagy mindig nehezére esik ellazulni a
munkanap végeztével. A munkával járó szóbeli sértegetésben a többségnek
egyáltalán nincs (33%), vagy csak ritkán (35%) van része. A
négy kérdés összevonásával kialakított mutató alapján az újságírók
valamivel kevesebb, mint egyharmadát (32%) pszichológiailag megterheli
a munkája. Ez néhány százalékponttal magasabb, mint a nemzetközi
felmérésben szereplő magyar átlag (26%). Az országos arány a harmadik
legmagasabb a kibővített Európai Unióban, megközelíti a 25 tagú unió
átlagának (16%) kétszeresét; Görögországon (37%) és Cipruson (28%)
kívül senki nem áll Magyarország előtt a rangsorban. A
mintába került újságírókon belül a gyakoribb megjelenésű médiumnál
dolgozók megterhelőbbnek érzik munkájukat, a belpolitikával és a
bulvárhírekkel foglalkozókat pedig a többiekhez képest lelkileg jobban
megterheli a munkájuk (bár a részletes bontás az alacsony elemszámok
miatt csak fenntartásokkal fogadható el). Ugyanígy óvatosan állapítható
csak meg az – az egyébként logikusnak tűnő összefüggés –, hogy a
pszichológiai megterhelés nagyobb az otthonukon kívül aránylag többet
dolgozók körében. A magyar újságírók családjának 47%a megszenvedi a munkahelyi megterhelést
A pszichológiai megterheléshez hasonlóan Magyarország abban is dobogós
az EU-országok rangsorában, hogy lakosai magánéletére mekkora mértékben
telepednek rá a munkahelyi problémák. A nemzetközi összehasonlító
vizsgálat alapján elmondható, a magyarok 34 százalékának családja
megszenvedi a munkahelyi megterhelést, míg a kibővített unióban ez csak
a lakosság ötödére (20%) jellemző. A
4 kérdés válaszait figyelembe vevő mutató alapján a magyar újságírók
körében a hátrányos helyzetű csoport 47%-ot tesz ki. A három
összehasonlítási szempont közül ez mutatja a legnagyobb eltérést. A
megkérdezettek közel felével (47%) legalább gyakran előfordul, hogy
munkája miatt nem jut elég ideje partnerére, családjára – csupán 8
százalék olyan szerencsés, hogy ez sosem fordul elő vele. Az elért
újságírók négytizede (41%) ritkán, további négytizede (41%) gyakran
vagy mindig úgy érzi munkája után, hogy túl fáradt ahhoz, hogy élvezze
az otthon végzett tevékenységeket. Ugyancsak 40 százalék körüli azoknak
az aránya (38%), akik gyakran vagy mindig a munka utáni fáradtságra
vezetik vissza, hogy nem találkoznak barátaikkal – ilyen helyzetbe
mindössze 9 százalékuk nem kerül soha. A kifejezetten munkahelyi
feszültségből származó családi, magánéleti konfliktus sem ritka, a
mintába kerültek egyötöde (21%) úgy véli, partnere, családja gyakran
vagy mindig megelégeli az újságírói hétköznapokból eredő feszültséget.
Az újságírók egyötödének (20%) nincs ilyen tapasztalata. Az
újságírói csoportok közötti érdemi eltérést egyedül a foglalkozási
terület szerinti összevetés mutat, de – mint az előző esetekben – az
alacsony elemszámok itt sem tesznek lehetővé határozott
megállapításokat. A bulvárújságírással foglalkozók tűnnek a legrosszabb
helyzetben lévőknek, de a kulturális-tudományos területen tevékenykedők
is valószínűleg nagyobb arányban érintettek, mint más kollégáik. Valódi
összefüggésnek tűnik azonban, hogy a nagyobb arányban otthon végzett
munka nem növeli, hanem csökkenti a magánélet munkának való
alárendelődésének esélyét. Az írás a Pressonline és a Suvet:Research által készített kutatási elemzéseken alapul. Bellai László Online újságíró kutatás 2005, www.muosz.hu, 2005. november 10.
|